נהיגת נכה ברכב ואן ומיני ואן

נהג נכה יוכל לנהוג ברכב לאחר שייבדק על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ויקבעו לו מגבלות נהיגה, במידת הצורך.

מגבלות הנהיגה הן מחייבות, ונרשמות כהערה ברישיון הנהיגה.

אפשרויות הנהיגה ברכב הן שונות, והן נגזרות מ:

  1. רצונותיו האישיים של הנכה
  2. מגבלותיו הפיזיות של הנכה והגבלות הנהיגה שנגזרו מכך

בין המגבלות הנפוצות, עבור מי שמשותק או מוגבל בשתי רגליו או ברגל אחת,  קובע המכון מגבלה לנהיגה בעזרת מנגנון יד מכני המפעיל את הגז והבלם, או מגבלה להפעלת דוושת הגז בצד שמאל. מגבלה נוספת היא נהיגה בעזרת תפוח המותקן על גלגל ההגה. רשימת המגבלות היא ארוכה, ונותנת מענה לגוון של בעיות וקשיים פיזיים בהפעלת המערכות המקוריות של הרכב.

נהיגה ברכב גדול, כמו ואן או מיני ואן, מאפשרת לנהג להיכנס לרכב  ולצאת ממנו כשהוא ישוב על כסא הגלגלים. בלשון המוסד לביטוח לאומי, הרכב נקרא "רכב לאביזרים מיוחדים", והמשמעות היא שהרכב הגדול מאפשר לנהג או למוסע להיכנס לרכב כשהוא ישוב על כסא הגלגלים, באמצעות מעלית המותקנת ברכב. להסברים על פעולת המעלית וסוגי המעליות, לחץ כאן.

נהג נכה הנוהג מרכב ואן ונכנס בעזרת מעלית לרכב, לא משקיע כוחות בכניסה לרכב, וגם לא צריך לדאוג לפתרון אחסון לכסא הגלגלים, משום שכסא הגלגלים נשאר אתו בתוך הרכב נעול וקשור בצורה יציבה.

יועצי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, או מהנדסים של משרד הבטחון, קובעים האם הנכה ינהג כשהוא יושב  על כסא הגלגלים, או האם ינהג מתוך מושב הנקרא מושב ששה מצבים, שהוא מושב המסתובב אל חלל מרכז הרכב ומאפשר לנהג לעבור בנוחות מכסא הגלגלים למושב המיוחד.  הקביעה לצורת הנהיגה (מכיסא הגלגלים או ממושב ששה מצבים) תעשה בהתאם לבדיקה שתעריך את כושר המעבר שלכם ממושב למושב וחוזק הגפיים העליונות.

לקריאה נוספת על מושב ששה מצבים לחצו כאן.

אם הנהג נוהג מתוך כסא הגלגלים, ברכב יותקן נועל אשר יעגן את כסא הגלגלים לרצפת הרכב ולא יאפשר את תזוזת הכסא במהלך הנהיגה. ברגע שנהג בריא ינהג ברכב, הוא יוכל  לעגן את מושב הרכב המקורי לרצפת הרכב באמצעות אותו נועל. לקריאה נוספת על סוגי הנועלים ברכב, לחצו כאן.

סביבת הנהג נקראת "עמדת הנהיגה".  בעמדת הנהיגה מותקנים כל האביזרים המשמשים להנעה של הרכב, להיגוי, הפעלת גז ובלם, סיבוב ההגה, הפעלת האיתותים, מגבים, מתזים, צופר ועמעם אורות. מנגנוני ההנעה של הרכב (גז/בלם) יכולים להיות מכאניים, ולעיתים גם מופעלים בצורה חשמלית.

ברוב המקרים, הנהג מפעיל את ההגה המקורי של הרכב. אם הנהג מתקשה בסיבוב ההגה, יתכן וייקבעו עבורו מגבלה הנקראת "מוגבל להגה מרוכך".  במצבים מסוימים של חולשה קבועה בידיים וחוסר יכולת להפעיל כוח, נקבעת מגבלה של הגה חשמלי.

לקריאה נוספת על מערכות חשמליות והגה חשמלי, לחצו כאן.

לעיתים, כשהידיים חלשות מאוד ורפויות מאוד, יש צורך ממשי לשפר את אחיזתן בהגה או במנגנון היד. לשם כך מתקינים סוגים שונים של אמצעי אחיזה, היוצרים חיבור בין הידיים החלשות להגה או למנגנון היד.

לקריאה נוספת על סוגי אמצעי האחיזה לחצו כאן.

בכל רכב ואן גדול המיועד לנהיגה ע"י נכה מתקינים גם עמדת הסעה. עמדת ההסעה מיועדת לנכה, במידה ויחליט לא לנהוג. אז הוא יוכל לשבת על כסא הגלגלים בעמדת ההסעה, כסא הגלגלים יהיה מעוגן לרצפת הרכב באמצעות נועל, והוא עצמו חגור בחגורת בטיחות.

רכב מסוג מיני ואן קרייזלר משלב בתוכו את הנוחות שברכבי הואן הגדולים, המאפשרים כניסה לרכב ויציאה ממנו באמצעות מעלית,חלל פנים נרחב  ואחסון כסא הגלגלים בתוך הרכב, אך גם נוחות וקומפקטיות של רכב פרטי מבחינת הגובה.  לקריאה נוספת על רכב מסוג מיני ואן קרייזלר, לחצו כאן.

רכבים נוספים, המשמשים לנהיגת נכים ושניתן להתקין בהם מעלית המאפשרת כניסה אל הרכב ויציאה ממנו, הם המרצדס (ויטו או ויאנו),  פוקלסווגן טרנספורטר ושברולט סוואנה.

חשוב לזכור: לפני כל החלטה של רכישת רכב פרטי או רכב מסוג ואן – חשוב להתייעץ אתנו לגבי מידת התאמת האביזרים לרכב, והאפשרות להתקין אותם ברכב שתבחרו לרכוש.

חדשות ועדכונים

מונית נגישה - בכדי לעודד חברות הסעה ומוניות להפוך את המוניות לנגישות, המדינה מקלה משמעותית את עלות רכישת הרישיונות להפעלת מונית לאלו אשר ינגישו מוניות לאנשים עם מוגבלויות מידע נוסף>>>

מערכת הגו'סטיר תופסת תאוצה.

יותר ויותר נכים בוחרים לנהוג במערכת הג'ויסטיר.

לקוחות הידרופיקס עוברים לדור החדש של מערכות הנהיגה.

למידע נוסף>>>

חדש בהידרופיקס - רמפות ידניות בגדלים שונים לרכבים להסעת נכים ולמטרות נוספות

למידע נוסף>>>

שימו לב! עפ"י תיקון בהסכם הניידות שנכנס לתוקף באוגוסט 2013, מורשה נהיגה של מוגבל בניידות יכול להתגורר במרחק של עד 1.5 ק"מ  מביתו של המוגבל בניידות (במקום 500 מ' כפי שהיה עד כה)"